Białko Serwatkowe Whey Protein

Białko serwatkowe - kompendium wiedzy

Białko Sewatkowe - Whey protein

Odżywki białkowe na bazie białka serwatkowego to najchętniej wybierana grupa suplementów diety. I choć większość osób zdaje sobie sprawę z największych zalet białka serwatkowego, wciąż niewiele wiemy o procesach jego produkcji czy mechanice działania. Czas to zmienić!

Sposoby pozyskiwania białka serwatkowego

Białko serwatkowe powstaje w procesie wytrącania się sera z chudego mleka krowiego. Szacuje się, że serwatka stanowi ok. 1/9 objętości mleka. Przy produkcji sera podpuszczkowego (żółtego) otrzymuje się serwatkę słodką, a przy produkcji twarogu - kwaśną. W odżywkach białkowych znaleźć można serwatkę słodką. Serwatkowy odpad przy produkcji sera jest dopiero półproduktem, z którego otrzymuje się wysokiej jakości odżywkę białkową. W takiej płynnej formie serwatka składa się w zdecydowanej większości z wody. Reszta to cukry proste (laktoza) i tłuszcz, czyste białko stanowi ok. 1% jej zawartości. Również po wysuszeniu serwatce daleko do jakości spotykanej w białku serwatkowym - ilość białka w porcji suszonej serwatki waha się w granicach ok. 12-15%, a większość składu stanowi laktoza, odpowiedzialna za słodki smak, żółty kolor i piaszczystą strukturę. Z tego względu suplementacja suszoną serwatką przynosi sportowcom niewiele korzyści, chociaż cena za 1 kg tego produktu, oscylująca w granicach 2-3 zł, może wydawać się kusząca.

Wysokiej jakości odżywka białkowej na bazie białka serwatkowego typu whey jest biała i ma pylistą, podobną do mąki strukturę. By otrzymać taką formę, konieczne jest poddanie serwatki określonym procesom, w wyniku których udaje się uzyskać różne rodzaje białka serwatkowego.

  • 1) Koncentrat białka serwatki. Powstaje w wyniku procesu zwanego difiltracją, polegającą na przepuszczeniu serwatki przez specjalne filtry i sita, które selektywnie pozbawiają ją niepożądanych substancji. Efektem finalnym tego procesu jest retentat, zawierający od 30 do nawet 86% białka, 3-8% cukru (głównie laktozy) oraz 2-6% tłuszczu. Taki zagęszczony roztwór białka jest pozbawiany wilgoci w specjalnej stacji suszenia rozpyłowego, a powstały w ten sposób proszek to właśnie koncentrat białka serwatkowego (WPC).
  • 2) Izolat białka serwatkowego. Powstaje w wyniku wymiany jonowej lub mikro- albo ultrafiltracji WPC. Wszystkie te procesy mają na celu oczyścić koncentrat białkowy z węglowodanów i tłuszczu. Proces wymiany jonowej - choć skuteczny - może prowadzić do zniszczenia struktury białkowej, obniżając wartość biologiczną izolatu. Z tego też względu przy produkcji wysokiej jakości WPI stosuje się najczęściej mikrofiltrację z przepływem krzyżowym, a więc mechaniczny proces oczyszczania WPC, przebiegający w niskiej temperaturze, pozwalający zachować pełnię właściwości proteiny mlecznej. W porównaniu do koncentratów, izolaty cechują się wyższą zawartością białka na poziomie 90-98%, a także niższą zawartością laktozy (do maksymalnie 3%) i tłuszczu (1-3%), ale za jakością idzie również wyższa cena.
  • 3) Hydrolizat białka serwatkowego powstaje w procesie hydrolizy enzymatycznej WPC i WPI. Jest to proces, w wyniku którego wiązania peptydowe białek zostają rozłożone do krótszych łańcuchów i aminokwasów. Dzięki temu po spożyciu koktajlu przygotowanego na bazie hydrolizatu WPH zostaje błyskawicznie strawione, a aminokwasy natychmiastowo przedostają się do krwiobiegu, przyswajając się niemal od razu po spożyciu.

Co znajduje się w białku serwatkowym?

Efektem finalnym wszelkich procesów oczyszczania serwatki jest białko serwatkowe - sypki, drobnoziarnisty proszek o białym kolorze, którego zapach może (lecz nie musi) przypominać mleczny zapach serwatki. Cechuje się on doskonałą rozpuszczalnością w niemal każdym płynie. Białko serwatkowe, które przeszło proces instantyzacji z wykorzystaniem lecytyny, lepiej łączy się z cieczą, nie rozwarstwia się i mniej pieni. Szejk białkowy na bazie serwatki szybko się trawi. Z racji tego, że właściwości białek są ściśle uzależnione od ich składu chemicznego, warto prześledzić, co kryje się w białku serwatkowym. Znaleźć tam można ważne mikrofrakcje:Whey Protein
  • alfa-laktoglobulina (ok. 20% białka serwatki), która m.in. działa antybakteryjnie i sprzyja rozwojowi mikroflory jelitowej, budującej odporność,
  • beta-laktoglobulina (36% białka serwatki) dostarcza dużej ilości aminokwasów siarkowych, silnie wspiera procesy syntezy glutationu, wspiera ochronę antyoksydacyjną, działa przeciwwirusowo,
  • albuminy serum (osocza krwi) są antyoksydantami, poprawiają biodostępność aminokwasów, działają prozdrowotnie
  • immunoglobuliny wspierają układ odpornościowy,
  • laktoferyna wspiera układ immunologiczny, wpływa korzystnie na mikroflorę jelitową, a także stan skóry, włosów i paznokci,
  • lizozym i laktoperoksydaza - działają przeciwbakteryjnie,
  • białka membranowe.

Każda mikrofrakcja wyróżnia się charakterystyczną tylko dla siebie sekwencją aminokwasów, samo zaś białko serwatkowe odznacza się doskonałym aminogramem. Proteina ta dostarcza wszystkich niezbędnych aminokwasów (EAA), w tym dużej ilości aminokwasów proteogennych (również siarkowych, kluczowych dla procesów syntezy nowych włókien mięśniowych), na czele z BCAA. Białko serwatkowe ma najwyższy spośród wszystkich rodzajów białka wskaźnik aminokwasowy (PDCAA) co oznacza, że organizm potrzebuje bardzo krótkiego czasu na strawienie go i przyswajanie aminokwasów. Szacuje się, że w przypadku WPH całkowity czas wchłaniania to ok. 30 min. Z kolei WPI i WPC zaczynają się wchłaniać po ok. pół godzinie od spożycia, a całkowity okres trwania w przypadku izolatu wynosi 1 godzinę, a koncentratu - blisko 2 godziny.

Jak wybrać białko serwatkowe?

Dzienne zapotrzebowanie na proteinę wynosi ok. 2 g na każdy kilogram masy ciała. U osób aktywnych fizycznie porcja ta zwiększa się do ok. 3 g. Często przyswojenie takiej ilości wraz z pożywieniem jest niemożliwe - w takich chwilach warto włączyć do codziennego jadłospisu odżywkę białkową.

Koncentrat białka serwatkowego uznawany jest za najbardziej uniwersalny suplement proteinowy. Warto polecić go osobom aktywnym fizycznie niezależnie od uprawianej dyscypliny sportu. Jest to forma o najwyższej wartości biologicznej, w której jakość łączy się z dobrą ceną i walorami smakowymi. Izolaty i hydrolizaty to propozycja dla osób, które ćwiczą profesjonalnie w celu budowania muskulatury przy jak najmniejszym otłuszczeniu organizmu. Mogą być również wykorzystywane jako wspomaganie przez osoby znajdujące się na etapie redukcji, ponieważ zawierają naturalne hormony wspomagające anabolizm mięśniowy, a jednocześnie skutecznie chronią przed utratą beztłuszczowej masy ciała (katabolizmem).

Stojąc przed wyborem jednej konkretnej odżywki, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na:
- jakość białka (rodzaj - WPC, WPI, WPH, sposób pozyskania)
- ilość białka w porcji suplementu,
- wielkość porcji, od której zależy ekonomia stosowania preparatu,
- cenę za porcję, która jest najbardziej miarodajnym wyznacznikiem kosztów suplementacji. Sprawą drugorzędną wydają się być walory smakowe.

Na rynku dostępne są zarówno odżywki białkowe w pełnej palecie smaków, jak również aromatyzujące krople, które szybko zmienią smak i zapach niearomatyzowanych i niesłodzonych wersji. Warto pamiętać, że odżywki natural dostarczają większej ilości czystej proteiny przy tej samej porcji jednostkowej, co ich wersje smakowe. Stanowią więc bardziej ekonomiczny sposób suplementacji, a przy tym można dodawać je do różnych spożywanych pokarmów bez obaw o zmianę koloru, zapachu i smaku potraw.
WPC białko serwatkowe

Jak stosować białko serwatkowe?

Żeby wykorzystać pełne spektrum możliwości, jakie daje suplementacja białkiem serwatkowym, ważny jest wybór nie tylko dobrej jakościowo odżywki o wysokiej zawartości czystej proteiny, ale również pora przyjmowania suplementu. Najlepiej stosować go:
- rano, po przebudzeniu. Porcja odżywki białkowej dostarczy wyczerpanym nocnym postem mięśniom substancji odżywczych. Białko stanowi również źródło łatwo dostępnej energii, a w przeciwieństwie do węglowodanów prostych, które zwykle są podstawą naszego śniadania, nie odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej;
- przed treningiem. Białko przyjęte w tym czasie to lekkostrawny posiłek, dzięki któremu nie będziemy głodni ani ociężali na treningu. Koktajl białkowy dodatkowo odżywi organizm i przygotuje mięśnie do wysiłku;
- po treningu, gdy otwiera się tzw. okno anaboliczne, a mięśnie są najbardziej wrażliwe na działanie składników aktywnych, koniecznie trzeba im dostarczyć dobrej jakości, szybkoprzyswajalnej proteiny, która zabezpiecza mięśnie przed katabolizmem i dostarczy aminokwasów niezbędnych do syntezy nowych białek mięśniowych, a więc rozrostu muskulatury,
- między posiłkami. Tak spożyty koktajl białkowy nie tylko uzupełni braki w diecie, ale również zapewni uczucie sytości, chroniąc przed podjadaniem i ułatwiając kontrolowanie masy ciała, tak ważne zwłaszcza w okresie redukcji.

Stosowanie białka Whey

Matriksy z białkiem serwatkowym

Na rynku spotkać można nie tylko serwatkowe monosuplementy czy odżywki łączące dwa lub trzy rodzaje białek serwatkowych, ale również matriksy serwatki z kazeiną, albuminą jajeczną, białkiem wołowym czy sojowym. Takie mieszanki - zwłaszcza połączenie szybko-i wolnowchłanianego białka mlecznego - mogą okazać się niezwykle korzystne z punktu widzenia sportowca. Można stosować je rano, okołotreningowo, między posiłkami, a nawet przed snem, zapewniając sobie stały dopływ anabolicznych aminokwasów do mięśni, a co za tym idzie - jeszcze lepsze rezultaty treningowe!

Polecane przez nas odżywki białkowe na bazie białka serwatkowego

Whey Protein Complex Olimp Labs
Whey Protein Complex Olimp
Whey 100 Trec Nutrition
Whey 100 Trec
Muscle Brick Whey Formotiva
Muscle Brick Whey Formotiva
DNA WPC
WPC DNA
Data dodania: 25-01-2018